dinsdag 4 november 2014

FACTS 2014

Een jaarlijks terugkerende traditie in oktober: FACTS, de tweedaagse beurs voor liefhebbers van cosplay, fantasy, anime, manga, comics, toys, games, horror en sci-fi. Het evenement vindt plaats in Flanders Expo in Gent. Ik ben op zondag gegaan, want op zaterdag was er een interessante lezing in Volkssterrenwacht Beisbroek die ik niet wou missen. Carrie Fisher (prinses Leia uit Star Wars) zou er ook zijn, zo was aangekondigd, enkel op zondag. Mooi zo, dacht ik nog, dan bof ik even dat ik er ook op zondag ben. Maar uiteindelijk heb ik Carrie Fisher niet te zien gekregen.

Star Wars op FACTS 2014

In tegenstelling tot de andere acteurs en actrices die op FACTS te gast zijn, vond Fisher het niet nodig om een Q&A te geven. Dat vond ik erg jammer. Geen nood, dacht ik, ik zal wel een glimp van haar kunnen opvangen aan de autogramtafel. Daar zitten alle acteurs en actrices doorgaans netjes op een rij, en je kunt gaan aanschuiven voor een foto met een handtekening. Niet dat ik meteen van plan was om gesigneerde foto’s aan te schaffen, die periode heb ik achter mij gelaten. Maar ik had toch gehoopt om toch even een glimp van Carrie Fisher te kunnen opvangen en van op afstand enkele foto’s van haar te maken.

Nou, mooi niet dus. Fisher was helemaal aan het zicht onttrokken, goed weggestopt achter grote panelen. De enige manier om erbij te komen, was effectief in de rij te gaan staan voor een handtekening of een foto. Enkele bodyguards in donkere pakken stonden op de uitkijk. Niet dat dat echt nodig was, want de sci-fi-fans gedragen zich uiteraard allemaal heel erg netjes. We zijn tenslotte veel beter opgevoed dan de voetbalhooligans die de stadions (en wijde omgeving) onveilig maken. Voor een handtekening vroeg Carrie Fisher de luttele som van 55 euro, en voor amper 50 euro extra kon je ook met haar op de foto. Er stond een hele resem fans aan te schuiven, die dit buitenkansje kennelijk niet aan zich wilden laten voorbijgaan.

Stargate SG-1 op FACTS 2014

Ik ben niet in de rij gaan staan. Ik mag dan wel een Star Wars-fan zijn, het was me al snel duidelijk dat Carrie Fisher hier alleen maar komt om snel veel geld te verdienen. Ze is niet geïnteresseerd in interactie met de fans. Anders zou ze zich niet wegstoppen en zou ze net als haar collega’s een Q&A geven. Wat mij betreft kunnen ze zo iemand in de toekomst maar beter niet meer uitnodigen op FACTS.

Gelukkig waren er nog andere gasten: Adam Brown (Ori in The Hobbit), Carice van Houten (Melisandre in Game of Thrones), Christopher Judge (Teal’c in Stargate SG-1 en al eerder te gast op FACTS 2009), Costas Mandylor (Mark Hoffman in Saw), Jerome Blake (Mas Amedda in Star Wars en al eerder te gast op FACTS 2005), Liam McIntyre (Spartacus), Lou Ferrigno (The Incredible Hulk – de tv-serie uit de jaren ’70-’80) en Robert Knepper (Samuel Sullivan in Heroes en Simeon in Stargate Universe).

Elsa, Anna en Olaf uit FrozenFACTS wordt steeds groter, dus ik heb veel tijd doorgebracht bij de verschillende stands van dealers en fanclubs. Daardoor had ik alleen maar tijd voor de panels van Christopher Judge en Lou Ferrigno, een stukje van het panel van Adam Brown, en geen tijd voor de cosplay. Als je alles wilt zien op FACTS, dan heb je wel degelijk twee dagen nodig.

Dit jaar vieren we de 20e verjaardag van Stargate, en dat ging op FACTS niet onopgemerkt voorbij. Voor de gelegenheid was er een Stargate-tentoonstelling met een aantal originele kostuums en props en een replica op ware grootte van de stargate. In de fan village stonden de stands van allerlei fanclubs bij elkaar, waaronder de Belgian Whovians (Doctor Who-fanclub), waar je een selfie bij de TARDIS kon maken, de Belgian Voyage Club (Star Trek-fanclub), waar je even in de captain’s chair kon gaan zitten, en de R2 Builders (die radiogestuurde R2-droids bouwen). Dat zijn er slechts enkele; er waren nog veel meer clubs aanwezig, en er waren ook demonstraties van Quidditch (de bezemsport uit Harry Potter).

Enkele dagen later is FACTS nog behoorlijk uitgebreid aan bod gekomen op tv, in de wekelijkse nerd-rubriek van Café Corsari op één. De reportage van Lieven Scheire, waarin het eerst nog over de Amerikaanse Comic-Con gaat, staat ook op YouTube.

Ik ben in de loop van de dag ook nog iets gaan eten in het restaurant in hal 1. De bemande kassa’s zijn dit jaar vervangen door automatische kassa’s waar je enkel nog met een betaalkaart kunt afrekenen en waar je zelf je drankjes en gerechten moet scannen of kiezen op het scherm. Dat verloopt niet echt vlotjes, ondanks assistentie van een paar Flanders Expo-medewerkers die van de ene naar de andere kassa hollen om de klanten te assisteren. Tussendoor heb ik me ook nog tegoed gedaan aan een Japanse snack: onigiri (お握り): een bol van witte rijst, gehuld in nori (een blaadje zeewier). In zo’n onigiri kan van alles als vulling gebruikt worden, en zondag was dat tonijn. Best lekker.

Nu aftellen naar de volgende con. Dat wordt waarschijnlijk Dutch Comic-Con, op 28 en 29 maart 2015 in Utrecht.

www.facts.be
youtu.be/S2IOcZ9SaOA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten