dinsdag 11 november 2014

Boekenbeurs 2014

Het was bijzonder druk op de boekenbeurs gisteren. Ik had het kunnen weten natuurlijk. Het was een brugdag én mooi weer, dus mensen trekken er massaal op uit. Maar ja, we hadden geen andere keuze. We konden ons niet permitteren om een dagje vrij te nemen en in de week te gaan. Wegens onze drukke agenda was gisteren de enige dag die we nog vrij hadden.

Op bepaalde momenten was er op sommige plaatsen geen doorkomen aan. Zo is het niet leuk meer. En dan te bedenken dat we eigenlijk een uitnodiging hadden voor de openingsavond (die we, eveneens wegens onze drukke agenda, jammer genoeg moesten laten schieten)!

Boekenbeurs 2014

Hier en daar stonden lange rijen mensen aan te schuiven. Voor boeken? Lang niet altijd. Wel voor een anonieme figuur die in een muizenpak zat te signeren – een zekere Stilton, als ik het goed voor heb –, of voor een foto met een of andere illustere BV die met een ghostwriter werkt en zelf met alle aandacht gaat lopen. Het e-paviljoen, waar het grote publiek de voorbije jaren kennis kon maken met e-reading, had dit jaar veel meer weg van een kinderopvang, waar de kinderen zich zaten te amuseren op grote en kleine tablets.

Voor de rest ook een hoop dingen die niets met boeken te maken hebben. Iemand zin in een Royco-soepje? Abdijbiertje proeven? Beemster-kaasje misschien? Uw eigen gepersonaliseerde postzegel? En heel veel wedstrijden, waar je de indruk krijgt dat je effectief een kans hebt om iets te winnen, maar waar je eigenlijk alleen maar je e-mailadres achterlaat zodat je in de komende tijd weer bestookt kunt worden met allerlei reclame-mails. Ik doe daar dus niet meer aan mee.

Ik krijg ook de indruk dat er ieder jaar meer kinderboeken en meer strips te zien zijn. Begrijp me niet verkeerd: dat laatste vind ik absoluut geen slechte ontwikkeling. Strips zijn al lang niet meer uitsluitend voor kinderen, en het wordt hoog tijd dat het grote publiek de strip, de comic en de graphic novel serieus gaat nemen.

Maar dat grote publiek gaat blijkbaar voornamelijk naar de boekenbeurs voor kookboeken. En ook met onzin als astrologie en healing is voor uitgevers nog altijd veel geld te verdienen. Natuurlijk ook veel boeken over de Eerste Wereldoorlog dit jaar.

Maar erg lang ben ik niet gebleven. Zoals ik al zei: véél te druk, en wie mij een beetje kent, weet dat ik een grondige hekel heb aan grote menigten. Na één keer de vier hallen met boeken te hebben doorlopen, hield ik het dus voor bekeken en heb ik tram 2 naar Antwerpen Centraal genomen om er de tentoonstelling Het Avontuur van de Evolutie te gaan bekijken. Maar dat is stof voor een volgend blogje…

O ja, ik heb overigens wel nog een leuk boek meegebracht: Things to make and do in the Fourth Dimension, van Matt Parker.

www.boek.be
www.boekenbeurs.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten