zaterdag 23 augustus 2014

De genetische revolutie

Aan het weer van de laatste weken is niet niet te merken, maar het zomert in Knokke-Heist. Althans, dat wordt beweerd op de cultuurwebsite van de badstad. En dat betekent dat er weer zomerlezingen zijn. Wie van zijn zomerdag net iets meer wil maken, kan beginnen met een stevige informatieve voormiddag. Uniek in Belgiƫ, zo staat er nog. Allemaal goed en wel voor de mensen die met vakantie of met pensioen zijn. Ik behoor vooralsnog tot de kleine minderheid van de Belgische bevolking die nog moet werken voor de kost, en ik moest er dus enkele van mijn schaarse uurtjes verlof voor opnemen.

Zomerlezing Jean-Jacques Cassiman:: De genetische revolutie

Maar ik had het er graag voor over. De lezing van 22 augustus had als titel De genetische revolutie, en de spreker was professor Jean-Jacques Cassiman. Dit mocht ik dus absoluut niet missen, gezien mijn grote belangstelling voor wetenschap. Cassiman heeft baanbrekend werk verricht op het gebied van DNA-onderzoek en humane genetica.

Professor Cassiman gaf in begrijpelijke taal een interessant overzicht van de ontwikkelingen van het genetisch onderzoek van de laatste 25 jaar, van het in kaart brengen van het menselijk genoom tot de huidige medische toepassingen. Uiteraard wierp hij ook een blik in de nabije toekomst en was er ruimte voor het stellen van vragen.

Deze lezing kaderde ook binnen het thema Iedereen GENiaal van het cartoonfestival, net als het panel dat op 31 augustus in cultuurcentrum Scharpoord zal plaatsvinden: De essentie van de genetica.

cultuur.knokke-heist.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten