vrijdag 20 maart 2009

Lente

Vandaag begint de lente weer, om 12.44 uur om precies te zijn. En ik was vanmorgen al meteen in lentestemming. Er zat een stralend zonnetje aan een blauwe hemel, en op de radio weerklonk ‘I feel pretty’ uit West Side Story. Het is momenteel nog steeds prachtig weer en ik heb vanmiddag vrij, dus ik denk dat ik straks nog even een strandwandeling ga maken. Nu kan het nog. Het strand is nog veilig tot aan de paasvakantie. Dan komen de toeristen weer.

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, begint de lente doorgaans inderdaad op 20 maart, niet op 21 maart. Wat de meeste mensen trouwens ook niet weten, is dat niet alle seizoenen even lang duren. Dat komt doordat de Aarde in een elleptische baan om de zon draait, niet in een perfecte cirkel. Volgens de wetten van Kepler beweegt de Aarde dan sneller wanneer ze dichter bij de zon staat, en trager wanneer ze verder van de zon staat. De Aarde staat het dichtst bij de zon wanneer het op het noordelijk halfrond winter is, en het verst wanneer het zomer is. Daardoor duurt de winter korter en de zomer langer. Het scheelt zo’n kleine vijf dagen: de zomer duurt 93,65 dagen, de winter slechts 88,89 dagen.

1 opmerking:

  1. Dag Geert,

    heb zonet je blog aan mijn favorieten toegevoegd.

    groeten,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen