dinsdag 22 maart 2011

Gili

GiliZondagmiddag heb ik in de Brugse Stadsschouwburg de dvd-opname bijgewoond van Gili’s zaalshow Iedereen paranormaal. Gili, die er met zijn lange grijze haren een beetje uitziet als een magiër, trekt al een tijdje met zijn show doorheen het Vlaamse land en sedert kort ook doorheen Nederland. Ik was al lang van plan om een voorstelling bij te wonen, maar het was er tot nu toe nog niet van gekomen. Toen ik echter de aankondiging zag voor Brugge, heb ik niet langer getwijfeld en meteen geboekt.

Ik kende Gili natuurlijk al van op tv, én van het boek dat hij eind vorig jaar heeft uitgebracht. In dat boek, dat ik met belangstelling gelezen heb en waarvan een gesigneerd exemplaar in mijn boekenkast prijkt, trekt hij van leer tegen zelfverklaarde paragnosten, mediums, helderzienden en andere toekomstvoorspellers.

De show is daarentegen puur entertainment, een perfecte mix van humor en straffe toeren waarbij je je telkens weer afvraagt: hoe doet hij het toch? Gili maakt daarbij gebruik van mentalisme (waarbij hij de illusie wekt over buitengewone mentale vaardigheden te beschikken, die sterk doen denken aan een zesde zintuig) en handig in de show verwerkte goocheltrucs. (Het papier dat hij aan het einde van de show uit een kistje haalt dat al van bij het begin van de voorstelling aan het plafond hing te bengelen en waarop allerlei details blijken te staan die hij op voorhand onmogelijk kon weten, kan niets anders dan een verwisseltruc zijn.) Door de inbreng van door het toeval gekozen mensen uit het publiek is iedere voorstelling imers weer anders.

Gili beweert overigens – zoals de naam van zijn show het zegt – dat iedereen (even) paranormaal is. Hij voert daarom niet alle stunts zelf uit, maar laat ook zien dat mensen uit het publiek tot dezelfde straffe toeren in staat zijn, wellicht tot hun eigen grote verbazing! Hoe hij het doet is mij een raadsel, maar wat hij doet is behoorlijk kras. Wanneer de dvd uit is, zal ik hem beslist meermaals bekijken om te zien of ik erin slaag enkele van Gili’s geheimen te achterhalen.

Helemaal aan het einde komt een disclaimer, waarin Gili uitlegt dat alles wat we te zien en te horen hebben gekregen, het resultaat is van illusies, gecreëerd door Gili’s vijf zintuigen en die van het publiek. Voor alle duidelijkheid: een zesde zintuig komt er dus niet aan te pas, ook al lijkt het daar vaak bijzonder sterk op.

De show was in ieder geval zijn geld meer dan waard – ik betaalde amper 12 euro voor een ticket op de tweede rij. Ik vond het overigens ook leuk dat Gili bij het begin van zijn optreden verwees naar Extrano, die in de jaren zeventig in heel Vlaanderen furore maakte met zijn hypnoseshows. Net als Gili heb ook ik indertijd samen met mijn vader een voorstelling van de grote Extrano bijgewoond, en net als Gili was ik toen zeer onder de indruk. Zo’n straffe hadden we in die tijd nog niet gezien. Maar hoe dan ook, Gili is ongetwijfeld nóg straffer, al maakt hij geen gebruik van hypnose. Als je de kans krijgt hem aan het werk te zien, dan moet je dat beslist doen!

www.comedyshows.be/gili
www.gili.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten