maandag 21 maart 2011

Frankenstein

Vorige week heb ik een schitterende theatervoorstelling bijgewoond: Frankenstein, gebaseerd op de beroemde roman van Mary Shelley. De voorstelling vond plaats in het Royal National Theatre in Londen, maar ik kon het stuk volgen vanuit Kinepolis, die na het succesvolle Opera in de cinema nu ook Theater in de cinema op het programma heeft staan. Het concept is hetzelfde: een voorstelling van wereldniveau wordt met high definition-camera’s gefilmd en live via satelliet doorgestraald naar bioscopen overal ter wereld.

In het voorprogramma kregen we de nodige achtergrondinformatie over Frankenstein (de roman, de films, het theaterstuk), beelden van de repetities en een interview met de hoofdrolspelers, Jonny Lee Miller en Benedict Cumberbatch. Het opmerkelijke is dat beide acteurs om beurten beide hoofdrollen voor hun rekening nemen: de ene keer speelt Miller de rol van doctor Frankenstein en Cumberbatch de rol van het creatuur, bij de volgende voorstelling doen ze het net andersom.

Frankenstein

De regie was in handen van Danny Boyle, die bij het grote publiek wellicht beter gekend is als filmmaker (o.a. Trainspotting, 28 Days Later, Sunshine, 127 Hours en natuurlijk Slumdog Millionaire, die in 2008 maar liefst acht Oscars won).

De voorstelling was, in één woord: subliem! Het was lang geleden dat ik nog zo’n hoogstaand theater gezien had (al moet ik meteen toegeven dat ik ook weer niet zo vaak naar het theater ga). De recensies zijn bijzonder lovend. De acteurs vertolken hun rol op een schitterende manier, en de decors, de belichting, de make-up, de special effects en de muzikale ondersteuning maken de voorstelling helemaal af. Als toeschouwer word je compleet in het verhaal meegesleurd en je voelt al van bij het allereerste begin sympathie voor het creatuur – een monster wil ik het zeker niet noemen.

In Londen is de voorstelling avond na avond uitverkocht. Een beetje onbegrijpelijk dus dat in Kinepolis Brugge amper zes mensen in de zaal zaten. Maar ik herinner me dat het bij de eerste aflevering van Opera in de cinema niet veel beter was. In een paar jaar tijd zijn de operavoorstellingen in Kinepolis echter een enorm succes geworden. Hopelijk loopt het Belgische publiek binnenkort ook warm voor deze schitterende reeks theatervoorstellingen vanuit Londen.

www.kinepolis.com/theater
www.nationaltheatre.org.uk/ntlive

Geen opmerkingen:

Een reactie posten