dinsdag 29 april 2014

Antwerp Convention 4

One day of sci-fi, fantasy and horror, dat was de slogan van Antwerp Convention, dat dit jaar aan zijn vierde editie toe was. Het evenement blijft groeien. Als het zo doorgaat, barst het over enkele jaren uit zijn voegen. Dat er zondag veel volk zou zijn in Antwerp Expo, merkte ik al toen ik vanaf het Centraal Station tram 2 richting Hoboken nam. Het aantal geeky T-shirts op de tram was een aanwijzing, net als de groepjes verklede cosplayers.

Spidey op Antwerp Convention

Toen de tram halt hield voor Antwerp Expo, bleek er een héél lange rij wachtenden te staan aanschuiven om een kaartje te bemachtigen. Hier had ik niet op gerekend. Het evenement had immers twee uur geleden al zijn deuren geopend, dus had ik verwacht dat de rij ondertussen al een heel stuk korter zou zijn. Maar blijkbaar waren heel wat bezoekers net als ik zo dom geweest om geen ticket op voorhand te kopen. Ik was dat wel van plan geweest, maar had het te lang uitgesteld en toen ik zaterdag naar de website surfte om een ticket te kopen, bleek de online ticketshop al gesloten! Wel een beetje stom, natuurlijk. Ik vraag me af waarom je niet tot op de dag zelf online een kaartje kon kopen, daarmee zou heel wat ellende vermeden zijn.

Maar goed, ik heb alvast in mijn agenda genoteerd dat ik er volgend jaar wat eerder aan moet denken. Als de lange rij wachtenden buiten een indicatie was voor het aantal bezoekers dat zich al binnen bevond, dan vreesde ik voor het ergste, maar eenmaal binnen bleek de drukte gelukkig nogal mee te vallen.

Antwerp Convention 4Ik zei het al: Antwerp Convention is dit jaar weer groter geworden. Niet enkel hall 4, maar nu ook al de helft van hall 1 werd door het gebeuren in beslag genomen. Als dit evenement ieder jaar aan hetzelfde tempo blijft uitbreiden, is Antwerp Expo binnen enkele jaren te klein. Het lokaal in het meeting center op de eerste verdieping, waar de Q&A’s plaatsvinden, is nu al te krap. Toen ik er even binnenwipte om te zien wie er het woord voerde, waren alle stoelen bezet, zaten er mensen op de grond en stonden er mensen recht langs de zijkanten.

Antwerp Convention is een feest voor alle liefhebbers van comics, fantasy, sci-fi, comics, horror, anime, comics, games, en – had ik comics al vermeld? En cosplay natuurlijk. Ik ben er ook dit jaar weer heel veel verklede bezoekers tegengekomen. Het liep er vol met elfen, Spider-Mannen, Browncoats, Disney-figuren, manga-characters, Loki’s, Jokers, Boba Fetts, Super Girls, Luigi’s en Mario’s, mensen in Star Trek-uniformen en nog veel meer. Sommigen waren erg mooi uitgedost, anderen zagen er eigenlijk maar een beetje belachelijk uit. Maar het voornaamste is dat iedereen zich daar een beetje amuseert, niet? Ongeacht waar je precies fan van bent. Ik had voor de gelegenheid mijn Captains Table-T-shirt aangetrokken. Dat vind ik al ver genoeg gaan.

Van de Q&A’s heb ik dit jaar verder helemaal niets gezien. Het programma had ik de voorbije dagen jammer genoeg niet teruggevonden op de website, dus ik had op voorhand geen idee wie wanneer zou komen. Toen ik na lang aanschuiven bij de kassa eindelijk Antwerp Expo binnen kon, ben ik meteen naar het meeting center gegaan, maar het zaaltje zat toen zoals gezegd propvol, en de man die aan het woord was, kwam mij niet direct bekend voor. Later kwam ik er achter dat het de Britse acteur Colin Baker was, gekend voor zijn rol als de 6th Doctor in Doctor Who, die vandaag, 40 jaar later, echter helemaal niet meer lijkt op zijn personage van toen (noch op zijn foto op de website).

Hij was niet de enige acteur op Antwerp Convention. Andere gasten waren David Warner (The Omen, Tron, Star Trek V, Star Trek VI, Planet of the Apes, Tme Bandits ...), Jeremy Bullock (Star Wars), Alan Harris (Star Wars, Space: 1999) en Gemma Whelan (Game of Thrones).

Wie ik wel nog ontmoet heb, zijn een aantal bekenden van de Belgian Voyage Club (de Belgische – Vlaamse eigenlijk – Star Trek-vereniging): Kris, Werner, Karin en Nico. Van ver heb ik natuurlijk ook Philippe gezien, die druk bezig was met het presenteren van de cosplay en het reciteren van Shakespeare. Werner was bijzonder grappig: toen Karin trots met haar nieuwe TARDIS-T-shirt kwam pronken, vroeg hij doodleuk of het T-shirt aan de binnenkant ook groter was. (Je bent geen Doctor Who-fan als je niet begrijpt waarom dat grappig is!)

Na afloop ben ik nog even de stad in getrokken op zoek naar een restaurantje, want op Antwerp Convention kun je weliswaar iets te eten krijgen, van een culinair hoog niveau is het natuurlijk allemaal niet. Ik had zin in een echte artisanale Italiaanse pizza en vond die ook bij Avanti, waar volgens de commentaren op Foursquare de beste pizza’s van de hele Antwerpse stationsbuurt geserveerd werden. Mijn pizza speciale, met scampi, spinazie en ei, was inderdaad bijzonder lekker. Volgens Foursquare was de koffie daar echter niets bijzonders, dus ik heb na de pizza meteen de rekening gevraagd en ben ik een heerlijke white mocha gaan halen bij Starbucks om mijn dagje Antwerpen in stijl af te sluiten.

www.antwerpconvention.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten