vrijdag 22 april 2011

Düsseldorf

Binnenkort trek ik naar Düsseldorf. Neen, niet voor het Eurosongfestival, maar voor de twintigste editie van FedCon, Europa’s grootste Star Trek- en sci-fi-conventie. Nou ja, eigenlijk de negentiende editie, want FedCon XIII hebben ze overgeslagen om redenen van bijgeloof. Vandaar dat de negentiende editie dus FedCon XX heet. Ja, stom, ik weet het. Maar daardoor zijn we wel een jaartje eerder aan een feesteditie toe, en dat is natuurlijk mooi meegenomen.

FedCon XXIn tegenstelling tot eerdere FedCon’s duurt het feest deze keer maar liefst vier dagen. Het begint al op donderdagmiddag en gaat door tot zondagavond. Een hele reeks acteurs en actrices uit mijn favoriete films en tv-series zullen in Düsseldorf te gast zijn, samen met duizenden fans uit heel Europa. Star Trek, Stargate, Star Wars, Battlestar Galactica, Firefly en Millennium komen aan bod (die laatste is de sci-fi-reeks van eind de jaren negentig, niet te verwarren met de recente miniserie naar de boeken van Stieg Larsson). Acteurs en actrices van wie ik de panels zeker niet wil missen, zijn Arlene Martel, Carel Struycken, Daniel Logan, Dirk Benedict, Garrett Wang, Jeremy Bulloch, Kate Hewlett, Kate Vernon, Lance Henriksen, Marina Sirtis, Nicole de Boer, Paul McGillion, Richard Dean Anderson, Robert Duncan McNeill, Scott Bakula, Sean Maher, Tony Amendola en last but not least Wil Wheaton.

Wheaton raakte als kindsterretje bekend door zijn hoofdrol in de film Stand By Me maar is bij de sci-fi-fans vooral gekend als ensign Wesley Crusher uit Star Trek: The Next Generation. Dat personage was niet bij iedereen even geliefd – getuige de toenmalige haatgroepen op Usenet – maar dat lag niet aan de acteur, dat lag aan de scenarioschrijvers. Toch is Wheaton daarna als acteur nooit echt doorgebroken. Onlangs had hij nog wel enkele keren een gastrol in de populaire sitcom The Big Bang Theory en in de webserie The Guild, maar inmiddels heeft hij zijn ware roeping gevonden als schrijver. Hij is begonnen als blogger en heeft ondertussen al een aantal (voornamelijk autobiografische) boeken op zijn naam staan, die ik met veel plezier gelezen heb, zoals Sunken Treasure, Just A Geek en Memories Of The Future. Hij is ook een podcaster, met zijn programma Radio Free Burrito.

Ja, je hebt het al begrepen: ik ben een fan van Wil, en ik zie er dan ook erg naar uit om hem in Düsseldorf te ontmoeten en aan het werk te zien. Wellicht omdat ik toch wel een aantal dingen met hem gemeen heb. Een acteur of podcaster ben ik niet, maar blogger, schrijver, geek... dat komt me allemaal toch erg vertrouwd voor. En sci-fi-fan natuurlijk, want dat is Wil ook.

DüsseldorfTussen de bedrijven door hoop ik ook nog een klein stukje van Düsseldorf te kunnen bezichtigen. Op zaterdagmiddag bijvoorbeeld, want dan is er op FedCon de grote autogramsessie, waar iedereen die dat wil om beurten bij alle acteurs langs kan voor een gesigneerde foto. Ik heb daar vroeger ook nog urenlang voor in de rij gestaan, maar nu wil ik mijn tijd liever wat nuttiger besteden. Eigenlijk wil ik alleen maar een autogram van Wil Wheaton, en die hoop ik op zondag voor een handtekening te kunnen strikken. Als ik het enigszins in mijn programma kan inpassen, wil ik in Düsseldorf graag het filmmuseum bezoeken, terwijl ik daar toch in de buurt ben. En als het weer een beetje mee zit wil ik ook nog even een frisse neus halen op de Rheinuferpromenade. Kwestie van toch niet het hele weekend binnen te zitten.

Ja, ik zie er erg naar uit, naar dit weekendje Düsseldorf. FedCon is voor mij toch telkens weer een van de hoogtepunten van het jaar. Naar gewoonte schrijf ik na afloop zeker weer een verslagje – een con report heet dat in vakjargon. In afwachting daarvan kunnen de liefhebbers alvast mijn verslag van FedCon XIX in Bonn lezen (dat had ik hier nog niet eerder gepubliceerd, maar het is wel verschenen in Warp 9, het ledenblad van de Belgian Voyage Club). Hieronder vind je ook een linkje naar mijn FedCon-foto’s van vorig jaar.

issuu.com/gebo007/docs/fedcon_2010
picasaweb.google.com/gebopics/FedConXIX
wilwheaton.typepad.com
www.fedcon.de

Geen opmerkingen:

Een reactie posten