zondag 17 januari 2010

Carmen

Ik stond voor een min of meer hartverscheurende keuze: het jaarlijkse nieuwjaarsetentje van de plaatselijke volkssterrenwacht waar ik lid van ben, of de HD Live-voorstelling van Bizets Carmen, live vanuit de ‘Met’ (de Metropolitan Opera) in New York.

Ik wou dolgraag Carmen zien en had hier al van lang tevoren naar uitgekeken, dus heb ik het etentje noodgedwongen laten varen. Ik had al een poosje geleden mijn zitje geboekt en was – enigszins tot mijn verbazing – maar net op tijd, want in de twee zalen die Kinepolis Brugge voor het evenement had voorbehouden, waren nog maar een handjevol plaatsen vrij. Volgende keer dus toch maar wat eerder boeken. Opera in de cinema is duidelijk een succesformule, iets wat ik eerder dit seizoen ook al had gemerkt bij de voorstelling van Verdi’s Aida.

carmen

Omdat ik graag goed voorbereid naar de opera ga, had ik alvast de cast sheet en synopsis gedownload van de Met-website en heb ik eerst nog eens mijn Deutsche Grammophon-cd met hoogtepunten uit Carmen voor de zoveelste keer herbeluisterd. Het is een opname uit 1983 van de Berliner Philharmoniker onder de leiding van de legendarische Herbert von Karajan, met Agnes Baltsa in de rol van Carmen, José Carreras als Don José, Katia Ricciarelli als Micaëla en de Belg José van Dam als Escamillo.

In de live voorstelling van de Met werden de hoofdrollen vertolkt door Elīna Garanča (Carmen), Roberto Alagna (Don José), Barbara Frittoli (Micaëla) en Teddy Tahu Rhodes (Escamillo), die insprong voor de ziek gemelde Mariusz Kwiecien. Het orkest stond onder de leiding van Yannick Nézet-Séguin.

Carmen is een opéra comique van Georges Bizet. De muziek behoort al jaren tot mijn favoriete operamelodieën, maar ik was nog nooit eerder in de gelegenheid geweest om een voorstelling van Carmen bij te wonen. Ik was dan ook bijzonder verheugd dit gebeuren vandaag van op de eerste rij te kunnen meemaken. Ik heb ontzettend van de voorstelling genoten en moest me inhouden om niet te beginnen meezingen met klassiekers als L’amour est un oiseau rebelle, A dos cuartos! en natuurlijk Votre toast... je peux vous le rendre (beter bekend als het Toreador-lied). Ook de instrumentale entr’actes en vooral de pas de deux aan het begin van de eerste en derde akte waren hoogtepunten.

opera_in_de_cinema

Elīna Garanča is zonder meer geknipt voor de rol van Carmen, en vormt een perfect op elkaar ingespeeld duo met haar tegenspeler Roberto Alagna, die ik een goeie twee jaar geleden al had gezien in Roméo et Juliette, eveneens een Met-productie. Ook de Nieuw-Zeelandse bariton Rhodes zette een onberispelijke vertolking neer, zeker als je bedenkt dat hij amper drie uur voor de aanvang van de voorstelling pas vernomen had dat hij Kwiecien moest vervangen. Meteen zijn debuut als Escamillo.

Net als vorige keer werd het geheel voor het HD Live-publiek vlotjes aan elkaar gepraat door Renée Fleming, die ook instond voor de interessante interviews met cast en crew tussen de bedrijven door.

www.elinagaranca.com
www.kinepolis.com/opera
www.metopera.org/hdlive

Geen opmerkingen:

Een reactie posten