maandag 16 december 2019

Frozen II

Eind 2013 bracht Disney Frozen uit, een muzikale animatiefilm gebaseerd op het sprookje De Sneeuwkoningin van Hans Christian Andersen. Het werd een immens succes, niet in het minst vanwege de bijzonder aanstekelijke songs van Kristen Anderson-Lopez en Robert Lopez en de score van Christophe Beck. De film won tal van awards, waaronder twee Oscars (beste animatiefilm en beste originele song).

Frozen werd al snel mijn nieuwe favoriete Disney-film, en het soundtrackalbum – de Deluxe Edition met extra nummers die niet in de film werden gebruikt, met demo recordings en met interessante commentaren van beide tekstschrijvers – werd prompt toegevoegd aan mijn uitgebreide collectie filmmuziek. Bij het grote publiek werd vooral Let it Go (gezongen door Idina Menzel) bekend, maar het album bevat nog tal van andere bijzonder goede nummers, zoals Do You Want to Build a Snowman?, Olafs komische liedje In Summer, For the First Time in Forever, en mijn favoriete duet Love Is an Open Door, dat ik soms luidkeels durf mee te zingen wanneer ik alleen in de auto zit.

Enkele weken geleden kwam dan eindelijk het langverwachte vervolg uit, met de niet erg originele titel Frozen II. Ik heb de film ondertussen twee keer gezien en de soundtrack al een keer of tien beluisterd. Ik ben weer bijzonder enthousiast. Frozen II is ongetwijfeld een waardige sequel, en ook de soundtrack zit weer boordevol sterke nummers.

Maar er zijn toch enkele duidelijke verschillen tussen Frozen en Frozen II. De sequel is, ondanks de grappige interventies van Olaf, duidelijk wat donkerder, over het algemeen wat minder vrolijk en in ieder geval een heel stuk mysterieuzer dan het origineel. Die sfeer zet zich door in de liedjes. De soundtrack van Frozen II bevat wederom een heleboel fantastisch goede songs

Daar houd ik wel van. Hoe meer mysterie, hoe liever ik het heb. Een mooie vondst is dat de mysterieuze lokroep die enkel Elsa kan horen, op een sublieme manier verwerkt wordt in enkele van de songs, met name in Show Yourself en Into the Unknown.

Het lijdt geen twijfel dat ook Frozen II, net als zijn voorganger, binnenkort zal toegevoegd worden aan mijn blu-raycollectie. Ik ben al reuze benieuwd naar alle extra’s die ongetwijfeld op het schijfje zullen staan. Behalve een sterk verhaal en een fantastische soundtrack heeft deze film nog meer moois te bieden. De animatie is bijzonder knap. Niet enkel de personages zijn erg leuk getekend, ook aan de decors en de omgevingen is erg veel detail besteed. Het lijdt geen twijfel dat de animatoren bijzonder talentvol zijn. Het is overigens bijna onvoorstelbaar hoe goed men tegenwoordig water kan nabootsen met animatietechnieken. De kolkende rivier en de onstuimige zee zien er bijzonder overtuigend en realistisch uit!

Ja, je hebt het al gemerkt: ik ben een fan! In de Engelstalige versie worden de stemmen weer vertolkt door dezelfde acteurs en actrices als de eerste Frozen-film, met Kristen Bell in de rol van Anna. Ik ben al een fan van Bell sedert het eerste seizoen van Veronica Mars, en ze vertolkt ook een hoofdrol in The Good Place.

Van Into the Unknown heeft Disney ondertussen al een meertalige versie uitgebracht, waarin Elsa moeiteloos schakelt tussen maar liefst 29 verschillende talen. Je kunt de clip bekijken op YouTube.

movies.disney.com/frozen-2
nl.disney.be/films/frozen-2
www.imdb.com/title/tt4520988
youtu.be/GgPmy8RnlCA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten