donderdag 17 november 2016

RRFFF 2016

Van 10 tot 15 november vond in Brugge weer het Razor Reel Flanders Film Festival plaats, kortweg RRFFF. Traditiegetrouw heb ik weer enkele filmpjes meegepikt. Het gaat voornamelijk om minder commerciële films uit het fantastische genre: scifi, horror, fantasy, anime, psychologische thrillers et cetera. Een aantal vertoningen wordt traditioneel gecombineerd met een Q&A met de makers (regisseurs, producers, acteurs en actrices). Er is ook een selectie aan kortfilms.

Razor Reel Flanders Film Festival 2016

Naast nieuwe producties worden ook vaak enkele oudere cultfilms vertoond. Eén van die oudere films dit jaar was Star Trek: The Motion Picture. Met de eerste Star Trek-film, uit 1979, wilden de organisatoren een ode brengen aan 50 jaar Star Trek. Hoewel slechts weinige Trekkies dit als hun favoriete film zullen beschouwen – er zit niet genoeg vaart in – vond ik het toch wel de moeite om de film nog eens op een groot bioscoopscherm te bekijken. De film kreeg drie Oscarnominaties, waaronder die voor de beste muziek. De symfonische score van Jerry Goldsmith is inderdaad subliem, en zindert momenteel, meer dan vijf dagen na de voorstelling, nog altijd na in mijn hoofd.

Ik hoop dat mijn mede-Trekkies het me zullen vergeven, maar ik heb er jammer genoeg niet op tijd aan gedacht om dat aan te kondigen in de Facebook-groep van de Star Trek-fanclub. Anders waren er misschien nog wel een paar fans van de andere kant van het land naar Brugge gekomen...

Eergisteren werd het festival in stijl afgesloten met Train to Busan, een zeer goed gemaakte Koreaanse zombiefilm (met fast zombies). Totaal iets anders dan The Walking Dead.

Lang niet iedereen houdt van dit soort films, maar het festival is erg succesvol en kan op een schare toegewijde bezoekers rekenen. Volgend jaar ben ik dus zeker weer present!

www.rrfff.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten