donderdag 18 augustus 2016

Comic Con Gent / Starcom

Vorige maand ben ik nog maar eens naar een sci-fi-conventie in eigen land geweest. Op 10 juli vond in Gent de tweede editie van Starcom plaats, alias Comic Con Gent. Toch een beetje verwarrend, twee namen voor één con.

Het betrof een eendaags gebeuren in het ICC (International Convention Center), de vroegere locatie van het ondertussen uit zijn voegen gebarsten FACTS. Alleen al door de locatie riep het dus een beetje de sfeer van die vroegere FACTS-edities op. FACTS zelf pakt dit jaar overigens met twee edities uit: eentje in de lente en eentje in de herfst. In het voorjaar ben ik niet naar FACTS kunnen gaan wegens een te drukke agenda. Comic Con Gent was mijn eerste Belgische conventie voor dit jaar.

Comic Con Gent

Behalve de handelaars met merchandising, de fanclubs en de artiesten (tekenaars van comics) waren er in een apart zaaltje ook enkele activiteiten gepland. Zo was er een interessant maar helaas slechts bijzonder schaars bijgewoond Q&A-panel met vier dwergacteurs die in Star Wars Episode VI: Return of the Jedi de rollen van Ewoks hadden gespeeld. Ewoks, zeg je? Star Wars-fans weten natuurlijk meteen dat ik het heb over de aaibare maar toch niet helemaal ongevaarlijke teddybeer-achtige wezentjes die de bos-maan van Endor bevolken. Het ging om Andy Herd, John Cumming, Brian Wheeler en Michael Henbury Ballan. Enkelen van hen vertolkten ook rollen in Labyrinth en Harry Potter.

Heel wat drukker bijgewoond was de opname van een aflevering van de podcast Mosselen om half twee met Xander De Rycke, Lieven Scheire en Fokke van der Meulen. Ze hadden het uiteraard over Comic Con, maar ook over de fietsketting van Lieven, de belevenissen van Fokke en Xander in Blankenberge en over de op dat moment pas uitgekomen game-app Pokémon GO.

Later op de namiddag was de zaal letterlijk te klein voor de cosplay contest. Omdat ik er onmogelijk nog bij kon (en mij absoluut niet lekker voel in grote mensenmassa’s die dicht op elkaar gepakt staan) heb ik dat onderdeel dus maar overgeslagen en ben ik bij de handelaars een paar Marvel-comics gaan kopen (New Avengers en X-Men Noir).

O ja, ik liep er ook nog Bernie (Philippe Bernaerts) tegen het lijf, die mij apetrots zijn gloednieuwe, bijna niet van echt te onderscheiden en bovendien ook nog wérkende Star Trek-communicator liet zien. Het toestel is via bluetooth verbonden met zijn smartphone, zodat hij ermee kan bellen. De communicator reageert ook op stemcommando’s. Alleen ‘beam me up’ werkt nog niet helemaal zoals je het zou verwachten. Wanneer Philippe ‘beam me up’ zegt, krijg je een stem te horen die antwoordt: ‘Sorry, captain, transporter technology won’t be available for at least another 150 years. Shall I send a shuttlecraft instead, sir?’

Volgende afspraak op 22 en 23 oktober in Flanders Expo voor de herfsteditie van FACTS.

N.B.: oorspronkelijk was voor dit jaar ook nog de zesde editie van Antwerp Convention aangekondigd, maar die con ging uiteindelijk niet door.

mosselen0130.libsyn.com
www.starcom.tv

Geen opmerkingen:

Een reactie posten