zondag 27 oktober 2013

Wintertijd

Herfst

Afgelopen nacht ben ik weer druk bezig geweest al onze klokjes goed te zetten, want het is weer zover: laatste zondag van oktober, dus omschakelen van zomer- naar wintertijd. Om te vermijden dat ik klokjes vergeet, werk ik met een checklist, zodat ik al mijn klokjes in één keer juist kan zetten. Want ik schreef het al eerder: ik heb een hekel aan klokken die verkeerd staan. Een klok die niet de juiste tijd aangeeft, daar heb je niets aan. Ik wil niet ergens in februari moeten vaststellen dat de klok in mijn fototoestel nog op zomertijd staat en dat daardoor de EXIF-info van honderden of misschien wel duizenden foto’s de verkeerde tijd aangeeft. Gelukkig zijn we ondertussen overgeschakeld van gewone mobieltjes op smartphones die hun klokjes automatisch goed zetten, dus dat is alvast een zorg minder. Mijn huidige checklist ziet er momenteel als volgt uit, twintig klokjes in totaal:

mijn doordeweekse polshorloge
mijn zondagse polshorloge
het doordeweekse polshorloge van mijn echtgenote
het zondagse polshorloge van mijn echtgenote
het doordeweekse polshorloge van onze dochter
het zondagse polshorloge van onze dochter
het klokje in mijn fietscomputer
het klokje in mijn e-reader
het klokje in de auto
het klokje in de tomtom
het klokje in de thermostaat
het klokje in de magnetron
het klokje in het koffiezetapparaat
het klokje in de oven
het klokje in de compactcamera
het klokje in de spiegelreflexcamera
het klokje in de mini-stereoketen van onze dochter
de wandklok op de slaapkamer van onze dochter
de wekker op de slaapkamer van onze dochter
de klokradio op onze slaapkamer

We hebben dit weekend dus een uurtje cadeau gekregen, maar aangezien ik bijna een uur nodig heb om alle klokjes goed te zetten, heb ik daar eigenlijk niets aan. In het voorjaar is het nog erger: dan moeten we het met een uur minder doen en moet ik wéér al die klokjes aanpassen.

Wordt het niet stilaan hoog tijd dat we eens ophouden met dat circus? Waar is die zomertijd/wintertijd eigenlijk goed voor? Ze hebben dat indertijd zogezegd ingevoerd om energie te besparen, maar sta me toe dat ik dat voordeel ernstig in twijfel trek. (En als amateurastronoom vind ik het natuurlijk jammer dat ik ’s zomers een uur langer moet wachten alvorens ik naar de sterren kan kijken, maar ik besef dat dat nadeel voor de doorsnee bevolking weinig ter zake doet.)

En als het dan toch zo’n voordeel is dat het ’s zomers een uur langer klaar is, dan geldt dat toch ook voor de winter? Waarom houden we die zomertijd dan niet het hele jaar door? Dat zou mij twee keer per jaar een hoop werk besparen. Bovendien blijkt telkens weer dat heel wat mensen moeite hebben met de omschakeling van zomer- naar wintertijd of van winter- naar zomertijd. Dus wat mij betreft mogen ze dat zo snel mogelijk afschaffen. Het hele jaar door dezelfde tijd. Wie kan daar nu iets op tegen hebben?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten