woensdag 10 februari 2010

Nieuwe pc

fujitsu-p7935 Mijn nieuwe pc is eindelijk gearriveerd. Ik heb er wel even op moeten wachten. Sedert mijn vorige toestel er zo’n half jaar geleden de brui aan gaf, heb ik me beholpen met de oude computer van mijn vader. Die deed het nog prima, maar was alleen een beetje traag. In ieder geval totaal ongeschikt om er video’s mee te monteren of om er een virtuele machine op te draaien, en dat zijn enkele van de dingen die ik met m’n nieuwe pc wel van plan ben.

Sedert vorige week heb ik ’m in huis: een spiksplinternieuwe gitzwarte Fujitsu Esprimo P7935, met een Intel Core 2 Quad Q8300-processor en maar liefst 6 GB intern geheugen. Dat moet voorlopig wel even volstaan.

Uitgerust met een Pinacle Studio Movieboard om analoge videobronnen te kunnen aansluiten (want ik heb hier nog een hoop Hi8- en VHS-tapes liggen die ik wil digitaliseren) en een blu-ray-lezer zodat ik ook op de computer van mijn beginnende collectie blu-ray-films kan genieten. Het dvd-station heb ik alvast ingesteld op regio 1 en het blu-ray-station op regio 2, zodat ik probleemloos en zonder geknoei naar hartenlust zowel mijn Europese als mijn Amerikaanse dvd’s kan bekijken.

De interne harde schijf van 500 GB moet ruimschoots volstaan, zeker als je weet dat ik voor het bewaren van mijn data voornamelijk gebruik maak van externe harde schijven.

De 64-bits-versie van Windows 7 Pro is voorgeïnstalleerd, maar ik ben van plan om naast Windows ook erg veel gebruik te maken van Linux. Ik heb Kubuntu 9.10 ondertussen al geïnstalleerd in een virtuele machine (met VirtualBox). Dat heeft het voordeel dat ik dan naar hartenlust tussen Windows en Linux kan schakelen zonder de computer te moeten heropstarten.

Ik moet nog een hoop nieuwe dingen uitproberen en nog heel wat software installeren, dus ik ben er nog wel eventjes mee zoet…

1 opmerking:

  1. Fantastisch - een nieuwe PC opzetten met software en genieten van de 'snellere' performantie is altijd een (helaas meestal tijdelijk) heerlijk gevoel!!

    BeantwoordenVerwijderen