woensdag 26 augustus 2009

Bandwidth limit exceeded!

Wie mijn blog volgt of mijn berichten leest op de forums waarop ik actief ben, heeft wellicht gemerkt dat de afbeeldingen waarmee ik mijn posts pleeg op te fleuren, sedert 25 augustus vervangen zijn door dit onaantrekkelijke dingetje:

Ja, voor het hosten van de foto’s en andere afbeeldingen die ik in mijn blog- en forumposts gebruik, heb ik een Photobucket-account, en dat is wat er gebeurt wanneer je maandelijkse bandbreedte overschreden wordt.

Nochtans is de bandbreedte die je bij een gratis account krijgt, normaal gezien ruim voldoende: 10 gigabyte per maand. Kom ik wel mee toe, dacht ik. Nou, mooi niet dus.

Maar toch is het niet normaal. Zo veel afbeeldingen heb ik eigenlijk niet op Photobucket staan, en zo veel lezers heeft mijn blog nu ook weer niet. Er moest dus iets meer aan de hand zijn. En inderdaad: dankzij Photobuckets prima statistieken kon ik achterhalen dat een aantal van mijn afbeeldingen ingepikt waren door andere websites. Die sites gebruiken mijn fotootjes zonder ze eerst naar hun eigen webserver te kopiëren. Ze linken gewoon rechtstreeks naar mijn foto’s op Photobucket. Hotlinking heet dat, en het zorgt voor heel wat extra dataverkeer naar mijn Photobucket-account, zo blijkt. Met als gevolg dat de limiet van 10 GB nu dus bereikt is.

Photobucket stelt mij voor de keuze: ofwel upgraden naar een betalende ‘Pro’-account, ofwel geduldig afwachten tot het einde van de maand, dan wordt de teller terug op nul gezet. Ik kies uiteraard voor het laatste. Het einde van de maand is tenslotte niet meer zo ver weg, en ik ben niet van plan te betalen voor het dataverkeer van iemand anders.

Dankzij de Photobucket-statistieken kon ik het probleem lokaliseren tot één enkele afbeelding, die maar liefst 1.351.316 keer werd bekeken. Om problemen in de toekomst te vermijden, heb ik de betreffende afbeelding verplaatst. Zo krijgen die hotlinkers straks lekker een ‘file not found’-error en heb ik mijn Photobucket-account weer helemaal voor mezelf. Uiteraard zal ik van nu af aan de statistieken wat beter in het oog houden, zodat ik kan ingrijpen wanneer zich weer een gelijkaardig probleem dreigt voor te doen.

Dus nog even geduld mensen, vanaf 1 september zijn mijn fotootjes er weer.

www.photobucket.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten