dinsdag 30 augustus 2011

Cowboys & Aliens

Cowboys And AliensHet kan een vreemde combinatie lijken: cowboys en aliens. Maar het geeft een trend aan die de laatste jaren duidelijk naar voren is gekomen: het sciencefiction-genre raakt meer en meer verweven met andere genres.

Onlangs nog zag ik Melancholia, een ronduit schitterend drama van Lars von Trier. Het gebeurt niet vaak dat een film die overduidelijk tot het drama-genre behoort, een topcast heeft, genomineerd werd voor de Gouden Palm en bekroond werd met een Oscar (Kirsten Dunst, beste actrice), doorspekt is van sci-fi-elementen. Door deze film zijn ongetwijfeld vele bioscoopbezoekers die normaal gezien niets van sci-fi moeten hebben, daar toch voor het eerst mee in aanraking gekomen. Ik heb dit zelfs letterlijk uit de mond van een bioscoopbezoekster gehoord: ‘Normaal gezien sta ik erg huiverig tegenover sciencefiction, maar Melancholia is een bijzonder goede film!’

Ook een immens populaire tv-serie als Lost is een mengeling van drama, avontuur, mysterie en sci-fi. En de bij de sf-fans (terecht) enorm de hoogte in geprezen serie Battlestar Galactica is eigenlijk in de eerste plaats drama en pas in de tweede plaats sci-fi.

Neen, de tijd dat sciencefiction alleen maar synoniem was met Buck Rogers of Star Trek, is lang voorbij!

De combinatie van western en sci-fi lijkt misschien vergezocht, maar de fans van Joss Whedons tv-reeks Firefly, die een veel te kort leven beschoren was, weten wel beter. De openingsscènes van Cowboys & Aliens deden me dan ook meteen aan Firefly terugdenken. Normaal hou ik niet zo van westerns (over het algemeen te ruig en te macho naar mijn smaak), maar Firefly en ook deze Cowboys & Aliens heb ik toch enorm weten te appreciëren.

De regie van Cowboys & Aliens – ik blijf de titel voluit schrijven, want het lijkt me toch een beetje raar om dit tot C&A te moeten afkorten – is in handen van Jon Favreau, bekend van de Iron Man-films. Ook bij de scenaristen vinden we vertrouwd klinkende namen: het succesvolle en getalenteerde schrijversduo Roberto Orci en Alex Kurtzman (o.a. Alias, Fringe, Transformers, Star Trek) en Damon Lindelof (Lost). De hoofdrollen zijn voor rekening van Daniel Craig (vooral gekend als James Bond) en Harrison Ford (vooral gekend als Indiana Jones).

De aliens in C&A – oeps, nu heb ik het toch afgekort – zijn geen doetjes. Ze zijn niet zo eng als de monsters uit de Alien-films, maar ze zijn zeker niet vriendelijk. Ze lijken met hun technologisch overwicht duidelijk in het voordeel tegenover de 19e-eeuwse cowboys (én indianen – ja, die doen ook mee!), maar uiteindelijk is het menselijk vernuft hen toch te slim af. Ik zal het verhaal niet in detail uit de doeken doen, want anders is de lol eraf. In ieder geval: wil je de combinatie western/sci-fi eens uitproberen, ben je in de mood voor twee uurtjes spannend no-nonsense vertier, of ben je gewoon een groot bewonderaar van Craig of Ford, dan zit je beslist goed. Ik heb mij in ieder geval aangenaam laten verrassen. Daniel Craig is bijzonder overtuigend als cowboy!

www.cowboysandaliensmovie.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten