maandag 3 maart 2014

Zeven Oscars voor Gravity!

De voorbije nacht was het weer Oscar night: het jaarlijkse hoogtepunt voor menig filmliefhebber. Al moeten filmliefhebbers in België er heel wat voor over hebben om de uitreiking van de fel begeerde beeldjes op tv te kunnen volgen. We mogen dan ondertussen wel zo om en bij de 100 kanalen op onze digitale tv hebben, er is er maar één die de Oscars rechtstreeks uitzendt, een betaalzender nog wel: het Telenet-kanaal Prime Star. Inderdaad, onze nationale zenders vinden de Oscars blijkbaar niet belangrijk genoeg. Ze zenden liever tot vervelens toe herhalingen uit van eigen series (F.C. De Kampioenen en meer van die nonsens) of schuiven de normale programma’s probleemloos opzij voor alweer een of ander saai sportevenement dat zo nodig rechtstreeks moet ten koste van al de rest. Maar de Oscars? Neen hoor, wie zou daar nu in geïnteresseerd kunnen zijn?

Oscars 2014 record tweet

Telenet is wel zo ‘gul’ om betaalfilmzender Prime Star gedurende Oscar night ook gratis toegankelijk te maken voor niet-abonnees. Erg vriendelijk van Telenet, maar sta me toe op te merken dat dit een cadeau is waar slechts weinig mensen ook echt wat aan hebben. De Oscars komen bij ons namelijk midden in de nacht op tv (tussen half drie en zes), en de uitzending mag dan wel gratis te bekijken zijn, als je geen abonnement hebt op Prime kun je het niet opnemen! Die mogelijkheid zou nochtans bijzonder welkom zijn, want als je net als ik op maandagmorgen uitgeslapen op het werk moet verschijnen, is een hele nacht opblijven na een druk weekend eigenlijk niet zo’n goed idee. De meesten van ons hebben het op maandagochtend zo al lastig genoeg.

Maar ik heb er iets op gevonden: tijdzappen. Dat is een functie van de digicorder waarmee je terug kunt spoelen terwijl je tv aan het kijken bent. Het werkt als volgt: alle programma’s waar je rechtstreeks naar kijkt, worden eigenlijk door de digicorder opgenomen. Je ziet dat niet bij de opnames staan en van zodra je je toestel uit zet is het weg, maar het laat je wel toe om eventjes te pauzeren, terug te spoelen en daarna weer verder te spoelen. Terwijl je pauzeert of een stukje terugkijkt, neemt de digicorder het vervolg van de uitzending gewoon verder op. Hoe ver je terug kunt in de tijd, kun je bepalen bij de instellingen van de digicorder. Ik heb die instelling voor de gelegenheid op 5 uur gezet, ruim voldoende om de hele Oscar-uitzending te registreren.

Ik ben dus ga als volgt te werk gegaan: voor ik naar bed ga, zet ik de digicorder aan op kanaal 300 (Prime Star). Dan ga ik lekker vroeg slapen, en ik zet mijn wekker op half zes. Om half zes sta ik op, ik spoel terug naar het begin van de Oscar-uitzending, en ik begin te kijken. Alle reclame-onderbrekingen en alle fragmentjes die mij niet bijster interesseren, spoel ik versneld door. De meeste speeches bekijk ik op dubbele snelheid. Op dubbele snelheid kun je nog steeds het geluid horen en kun je moeiteloos begrijpen wat er gezegd wordt. In een mum van tijd heb ik zo alles kunnen zien wat ik wou, én ik verschijn fris en monter op het werk. Creatief tijdmanagement heet dat.

Dus op die manier kan het ook. Alleen een beetje jammer dat het zo moet en vervelend dat je het programma niet gewoon kunt opnemen om dan later op je gemak te bekijken.

Over de Oscars zelf ben ik bijzonder opgetogen. De avond werd gepresenteerd door de immer grappige Ellen DeGeneres, die op een bepaald moment pizza liet aanrukken voor de gasten op de eerste rijen van het Dolby Theatre en die live enkele selfies twitterde. Daarbij werd zowaar het oude Twitter-record van Barack Obama gebroken!

Gravity

Ik heb natuurlijk lang niet alle genomineerde films gezien, maar mijn absolute topfavoriet, die ik voor mezelf maanden geleden al had uitgeroepen tot de beste film van het jaar, heeft maar liefst zeven van zijn tien nominaties kunnen verzilveren. Ja, ik heb het natuurlijk over Gravity, het onmiskenbare meesterwerk van Alfonso Cuarón met Sandra Bullock en George Clooney. Sedert vrijdag heb ik de blu-ray in huis, en na het bekijken van de drie uur aan extra features, waarin in detail uitgelegd wordt hoe de film precies is gemaakt, is mijn bewondering voor de filmmakers alleen maar toegenomen. Een terechte winnaar! Gravity won in de categorieën cinematography, directing, film editing, music, sound editing, sound mixing en visual effects. Jammer genoeg niet voor beste actrice. Dat beeldje ging naar Cate Blanchett in Blue Jasmine.

Voorts was ik ook bijzonder verheugd met de twee Oscars voor Frozen: beste animatiefilm en beste original song, Let it go van het duo Kristen Anderson-Lopez en Robert Lopez en vertolkt door Idina Menzel. Menzel bracht het nummer voor het eerst live op tv tijdens de Oscar-uitzending. Prachtig! Dit nummer kan niet zomaar door de eerste de beste zanger of zangeres gezongen worden. Het stembereik omvat nagenoeg drie octaven (van F3 tot E♭5).

En dan was er natuurlijk de kleine teleurstelling in de categorie voor de beste niet-Engelstalige film. Hier was alweer een Belgische film genomineerd, The Broken Circle Breakdown, waarvan we nu toch echt wel gehoopt hadden dat hij zou winnen. Maar het heeft niet mogen zijn. Italië kaapte de Oscar voor onze neus weg met La Grande Bellezza.

In de komende dagen en weken zal ik vast nog enkele van de Oscar-winnaars en -nominees proberen te zien, en mijn blu-ray van Gravity zal ik ongetwijfeld nog talloze keren opnieuw bekijken. Nog een weekje of twee geduld en dan is Frozen te koop. Die krijgt beslist ook een plaatsje in mijn verzameling.

oscar.go.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten