zaterdag 8 augustus 2009

Oude pc heeft het begeven

Net voor mijn vakantie heeft mijn oude desktop-pc er de brui aan gegeven. Het ding valt niet meer te redden. Toch niet zonder kosten te maken, en dat is de moeite niet meer voor een computer van net geen zeven jaar oud. Ik denk dat ik nog nooit zo lang met een computer gedaan heb. Vroeger kocht ik om de vier jaar een nieuwe, omdat de oude niet langer voldeed. Niet omdat hij zo snel versleten was, maar door de snel veranderende systeemeisen voor nieuwe software.

Gelukkig hadden we ook nog een laptop in huis, waarmee ik voorlopig verder kon, maar die ik wel met mijn huisgenoten moest delen. Gelukkig bewaar ik al mijn kritieke data op externe harde schijven. Dat heeft meerdere voordelen: zo kan ik snel weer op een andere computer aan de slag, en de computerhersteller kan niet in mijn vertrouwelijke bestanden neuzen. Uiteraard maak ik ook regelmatig back-ups, zodat ik geen belangrijke zaken kwijt raak. Het sneuvelen van mijn oude pc kwam wat ongelegen, maar was geen ramp.

Maar het is dus wel weer tijd voor een nieuwe computer. Ik denk dat ik daar toch nog eventjes mee wacht, op zijn minst tot Windows 7 uit is. Ondertussen gebruik ik de oude pc van mijn vader. Harde schijf helemaal leeg gemaakt, Windows XP (jawel!) opnieuw geïnstalleerd en vervolgens alle software die ik nodig heb, inclusief Kubuntu (via Wubi installer), zodat ik zowel met Windows als met Linux kan werken.

Eigenlijk zou ik liever alleen maar Linux gebruiken, maar voorlopig zit ik helaas toch nog eventjes vast aan Windows. Ik heb namelijk jaren geleden enkele applicaties geschreven in Visual Basic, en die software moet ik kunnen blijven onderhouden, vandaar de nood om met Windows te blijven werken. Ik zou er natuurlijk liefst van af zijn, maar dan zit er niets anders op dan die applicaties eerst volledig te herschrijven in Java, wat een behoorlijk grote klus is waar ik momenteel absoluut geen tijd voor heb.

Behalve Windows en Visual Basic heb ik de installatie van Microsoft-software overigens tot een absoluut minimum beperkt. Voor zowat alles gebruik ik nu openbonsoftware en andere freeware: Mozilla Firefox om te surfen, Mozilla Thunderbird om te mailen, FileZilla om te ftp’en, VLC media player om filmpjes te kijken en muziek te beluisteren, OpenOffice.org voor kantoortoepassingen, Picasa om mijn afbeeldingen te organiseren, te bekijken en te bewerken, enz. Al die programma’s zijn zowel voor Windows als voor Linux beschikbaar, zijn stuk voor stuk van prima kwaliteit en zijn bovendien ook nog helemaal gratis. Mijn pc is ook volledig vrij van illegale software. Commerciële programma’s als Microsoft Office, Nero of Photoshop heb ik helemaal niet nodig.

nl.openoffice.org
www.wubi-installer.org
www.kubuntu.org

Geen opmerkingen:

Een reactie posten